Kvinden skal kunne tage på eventyr

Dramatikeren bag Team Teatrets »Mombie« vil give piger flere muligheder

HERNING Når Jeanette Munzert læser højt for sin lille datter, lyder bøgerne ikke nødvendigvis helt som det der står.

- Jeg opdagede ret tidligt, at jeg laver om i den litteratur, der findes for børn. Det er stort set altid drengene, der tager på eventyr, er seje og parate til at prøve nyt, mens pigen er lidt bange. Hvis det er billedet, vi opdrager vores børn i, får vi jo ikke lavet noget om, siger hun i en pressemeddelelse fra Team Teatret.

Med den tanke i baghovedet gav dramatikeren sig til at skrive »Mombie«, som får repremiere på Team Teatret i dag, tirsdag 26. april - denne gang med publikum i salen.

Forestillingen hedder »Mombie«, fordi det er et udtryk for en udmattet mor med søvnunderskud, der overlever på koffein.

Kvinder bærer skammen
Her møder vi kvinden i 30’erne, der er dramatiker. Hun vil have blus på karrieren, og vil samtidig være en god partner og den perfekte værtinde, og så vil hun også være en god rollemodel for den datter, som hun føder i begyndelsen af forestillingen.

- Vi, der skaber kunsten, litteraturen og dramatikken, må gå foran og skabe interessante kvindelige rollemodeller. Kvinder der tør, og som har de samme muligheder som mænd. Det kan da godt være, at hun er pæn, men hun er også sej. Pippi er nok den eneste seje pige, jeg kender i litteraturen, siger Jeanette Munzert.

Hun satte gang i en spørgeskemaundersøgelse, der bekræftede hende i, at der er meget at arbejde med, når det handler om ligestilling.

- Ligestilling handler for mig ikke om, at vi skal være ens eller nødvendigvis være gode til eller interessere os for det samme, men vi skal have de samme muligheder, siger Jeanette Munzert.

- Vi skal grundlæggende italesætte kvindens rolle på en anden måde. Sproget har en stor magt, og hvis vi går helt tilbage og ser på historien om Adam og Eva, så er der nu flere versioner af den. Ét er rækkefølgen - hvem blev skabt først; noget andet er hele den historie om skam, der er lagt på kvinden fra første færd, altså Eva, der gav Adam æblet og derefter måtte dække sit køn til.

- På den måde har Biblens grundsyn stadig stor betydning. Der bliver stadig talt om skamlæber. Piger får besked på at samle benene. Sådan skal det altså ikke være, men hvis ikke vi er bevidste om, hvad vi siger, bliver det svært at lave om på, fastslår dramatikeren.

Klip navlestrengen
Kvinden i Mombie er højgravid, da vi først møder hende. Hun har en mand, der gerne vil være støttende, og det samme vil svigermor. De gør det bare med et andet udgangspunkt. Svigermor fra en anden generation, og manden med base i det, hans mor har opdraget ham til.

- Det er i opdragelsen og de rollemodeller, vi giver vores børn, at meget ligger. Drengene skal lære at forholde sig til kvinder som noget andet end dem, der sørger for hjemmet og altid er et skridt foran for at sikre, at der er mad og rent tøj. Jeg tror da, vi er på vej i den rigtige retning, men der er lang vej igen. Det ansvar har vi alle, både mænd og kvinder. Kvinder skal også lære at slippe noget af kontrollen i hjemmet, og så skal navlestrengen klippes over tidligere, mener Jeanette Munzert.

Når nogen fylder for meget
Hovedrollen i »Mombie« er skrevet som en dramatiker for at give hende pennen som redskabet - eller våbenet - til at ændre noget.

Vi skal ikke afsløre for meget om handlingen her, men undervejs finder mombien ud af, at der er karakterer, der fylder for meget i handlingen; karakterer, som ikke bør være nødvendige for at sikre datteren den rette verden at vokse op i. Og så kan dramatikeren jo bare skrive dem ud af forestillingen.

- Det er jo også mig selv, der på scenen. Jeg har en opgave med at skrive spændende kvinderoller; roller, som er interessante at se på, både for kvinder og mænd. Det skal være kvinder, der taler om andet end mænd og børn eller om, hvor hårdt de har det. Det handler ikke om, hvem der har skylden, men om, hvad vi skal lave om - og hvordan, siger hun i pressemeddelelsen.

Endelig med publikum
»Mombie« skulle have haft premiere i marts 2020, men blev, ligesom resten af samfundet, lukket ned. Næste premiere skulle være i januar sidste år, og her endte endnu en nedlukning med at gøre premieren til live-streaming.

Nu bliver det endelig helt virkeligt, med publikum i salen, og med opførelser frem til 6. maj.