Carl-Henning Pedersens keramiske arbejder kommer i fokus på den nye udstilling. Foto: Pr-foto

Med tre måneders forsinkelse: Carl-Henning Pedersen-udstilling åbner endelig

Udstillingen »Carl-Henning Pedersen - Lerets billedmager« åbner med tre måneders forsinkelse

BIRK Sidste sommer kunne man på keramikmuseet Clay i Middelfart opleve udstillingen »Carl-Henning Pedersen - Lerets billedmager«.

Det var så planen, at udstillingen skuLle til Herning i januar - men det blev jo ikke til noget.

Onsdag 21. april bliver det dog endelig en realitet, når Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum igen må slå dørene op og vise en mindre belyst side af kunstnerens virke.

Cobra-kunstner
Som en af Danmarks mest anerkendte og produktive billedkunstnere er Carl-Henning Pedersens farverige og karakteristiske penselstrøg kendt af de fleste.

Mange kender også hans monumentale keramiske udsmykninger som »Fantasiens leg om livets hjul« til Anglifabrikken i Herning og har nydt synet af de 1000 bemalede fliser, der pryder Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum.

Anderledes ukendt er hans produktion af mindre, keramiske værker.

Carl-Henning Pedersen var efter Anden Verdenskrig med til at stifte den internationale kunstnersammenslutning COBRA sammen med blandt andre Karel Appel og Asger Jorn. COBRA-kunstnerne hyldede friheden, fantasien og spontaniteten, og Carl-Henning Pedersen lod sin fantasi få frit spil og malede abstrakt og ekspressivt, på lærred og akvarel - men altså også på leret.

For første gang
Udstillingen »Carl-Henning Pedersen - Lerets billedmager« lader nu for første gang i museumssammenhæng malerens keramiske arbejde være i centrum for selvstændig opmærksomhed. Både udstillingen og tilhørende katalog er skabt i et tæt parløb mellem Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum og Clay Keramikmuseum.

Udstillingen rummer 125 keramiske genstande.

Centralt står 36 værker, som Carl-Henning Pedersens enke, Sidsel Ramson, generøst har doneret til Clay Keramikmuseum. Værker, der er skabt på Royal Copenhagen i begyndelsen af 1990’erne, hvor Carl-Henning Pedersen i en alder af 79 kastede sig over at bemale både platter, fade og figurer, ofte med fuglen som motiv.

Carl-Henning Pedersen var, også i forhold til sin omgang med keramikken, først og fremmest maler. Han malede på leret, på fade, på vaser og krukker. Og han malede med leret, når han påførte dem begitningsfarver bestående af farvet, fortyndet ler.

»Jeg elsker at male med disse keramiske farveglasurer. Når jeg maler en fugl på en krukke eller et fad, føler jeg, at jeg maler en »Fugl Føniks«, der genfødes fra sin skyggetilværelse til et strålende liv i keramikovnens høje temperaturer«, har Carl-Henning Pedersen sagt.

Særlig musikalitet
Carl-Henning Pedersen havde en livslang interesse for musik, og hans penselstrøg er legende og rytmiske.

Denne særlige musikalitet, der præger hans kunst, bringes med ind i udstillingen.

Som en del af scenografien designet af JAC Studios er der således tilknyttet et lydspor, skabt af komponisten Ditte Rønn, der herigennem formidler værkernes - og Carl-Henning Pedersens - helt særlige klang.