Marie Søndergaard, der er butikschef i Helsam Herning, fortæller, at forskellige kosttilskud i tiden får særlig stor opmærksomhed fra kunderne. Foto: Tom Laursen

Fra Herning Bladet: Corona har sat aftryk på salget hos Helsam

Mathilde Bach callesen 

Nye kunder har fået øjnene op for Helsam i Herning under corona-tiden - en tid, som også har sat aftryk på salget af de forskellige produkter i butikken

VISIT »Vi har ganske almindelige åbningstider«, lyder svaret, når en kunde ringer til Helsam i Herning for at høre, hvordan coronasituationen påvirker butikken.

Det er et svar, som butikschef Marie Søndergaard efterhånden har givet en del gange under coronanedlukningen, hvor Helsam er en af de få åbne butikker i midtbyen, hvor der ellers er ret stille.

- Men som du kan se, så har vi kunder, siger Marie Søndergaard med et smil, da Herning Bladet lægger vejen forbi, mens et par kunder er i færd med at få betjening ved kassen.

Kunderne har dog fået andre vaner, når det kommer til at handle i Helsam, hvor det veksler mellem travle og mere stille dage.

- Der kommer måske ikke så mange kunder, som der plejer, men til gengæld køber kunderne mere, når de kommer. Vi sælger mere per kunde, fordi de samler deres indkøb sammen, inden de kommer herind, siger Marie Søndergaard.

I bogstaveligste forstand får nogle kunder samlet produkter sammen, inden de skal ind i butikken, for Helsam tilbyder nemlig en særlig service, som netop kan gavne de handlende i denne coronatid.

- Man kan ringe herind for at få lagt produkter til side - og så samler vi indkøbene i en kurv, som så står klar, når kunden kommer for at hente dem, fortæller hun og forklarer:

- Der er jo nogle kunder, som undgår at bevæge sig for meget ud for tiden - og de vil helst heller ikke gå for meget rundt i butikkerne for at finde produkterne.

Tørlagt for kakaosmør
Hvad kunderne samler sammen i Helsam-kurvene på egen hånd eller med en hjælpende hånd, har også ændret sig under coronatiden.

- Vi har ikke solgt så meget makeup på det seneste, fordi folk bare går derhjemme, fortæller Marie Søndergaard.

Til gengæld har mange kunder haft et særligt godt øje til hylderne med bagetilbehør i en tid, hvor mange har haft mere tid derhjemme.

- Vi har været tørlagt for kakaosmør, fordi mange selv ville forsøge sig med at lave flødeboller, siger hun og fortæller, at butikken nu har tilpasset bestillingerne derefter, så der atter er kakaosmør på hylderne.

Også de forskellige kosttilskud har fået mere opmærksomhed fra kunder.

- Folk er blevet mere opmærksomme på kosttilskud og at styrke immunforsvaret grundet corona, oplever Marie Søndergaard, som forsyner kunderne med viden i butikken.

Ligesom flere har fået øjnene op for kosttilskud og diverse bageprojekter, har flere fået øje på Helsam i Herning, hvor personalet har oplevet flere nye kunder under coronatiden.

- Det er folk, der har opdaget, at vi har nogle bestemte produkter, som de plejer at købe andre steder, som de ikke kan besøge lige nu. Men så har de fundet ud af, at de kan købe det her, siger butikschefen.

Hun oplever dog også, at flytningen fra Søndergade til Bredgade ligeledes stadig giver flere nye ansigter i butikken. Til marts er det to år siden, at Helsam rykkede i sine nye rammer i Bredgade.

- Det har været en rigtig god beslutning, lyder det prompte fra Marie Søndergaard, når hun tænker på, hvad placeringen giver til butikken.

- Vi har mærket det meget ved open by nights og søndagsåbningerne. Der er generelt mere liv omkring os, siger Marie Søndergaard.

Savner naboerne i gågaden
Det er netop det butiksliv, som hun og resten af personalet savner lige nu, da naboerne og mange andre af midtbyens butikker skal holde lukket lige nu.

- Vi savner selvfølgelig vores »kollegaer« fra de andre butikker i gågaden. Vi glæder os til, at vi igen kan hilse på vores naboer, når vi sætter gadevarer ud, siger butikschefen.

Hun glæder sig dog over, at Helsam må holde åbent, selvom nedlukningen gør, at der er mere stille end normalt i gågaden - og dermed til tider også i butikken.

- Vi udnytter så tiden, når der ikke er så travlt. Vi har fået gjort det mere hyggeligt i personalerummet, og vi har fået ryddet op på vores lager, fortæller hun.

Desuden bruges lidt af tiden på den smule ekstra arbejde, der følger med, når man som butik holder åbent under corona.

- Vi overholder jo alt med håndsprit, afstandskrav og så videre. Og vi spritter dankortautomaten af, hver gang en kunde har brugt den, fortæller butikschefen, som ser muligheder i at bevare nogle af de nye vaner på længere sigt.

- Der ligger ekstra arbejde i det, men vi har faktisk snakket om, at vi kunne beholde nogle af tingene bagefter som eksempelvis spritten, siger butikschefen.

Hun ser dog frem til, at hun kan fjerne »skoven af coronaskilte«, som lige nu pryder døren ind til Helsam.