Vinspecialisten i herningCentret har 17 år på bagen. Marianne Thrane og Stig Woetmann har drevet forretningen i de seneste fire og et halvt år. Foto: Tom Laursen

Ugens visit: En stille stund i specialbutikken

Mathilde Bach callesen 

Der er stille hos Vinspecialisten i herningCentret, som ser frem til, at man vælger at lempe på forsamlings-forbuddet, så folk igen kan samles omkring en god flaske vin og lækkerier

VISIT Normalt er der ret stille hos Vinspecialisten i herningCentret i februar, men i år er der helt usædvanligt stille, fordi herningCentret er lukket ned, og forsamlingsforbuddet gør, at man ikke må samles mere end fem personer.

Derfor er der heller ikke mange, som køber gode flasker vin, nu hvor man ikke må samles til jubilæer, fødselsdage og andre fejringer. Ligeledes er det kun få, som køber værtindegaver.

- Det er da vildt frustrerende. Vi har lavet vores åbningstider om, fordi man bliver helt skør af at gå herude alle de timer, når her er så stille, fortæller Stig Woetmann, som driver Vinspecialisten i herningCentret, hvor åbningstiderne er forkortet med nogle timer om dagen.

Men Vinspecialisten er trods alt en af de få butikker, som fortsat må holde åbent under den nuværende coronanedlukning.

- Vi var helt oppe og køre, da vi fik at vide, at vi alligevel måtte holde åbent - det måtte vi jo ikke under nedlukningen i foråret, fortæller Stig Woetmann, som driver forretningen sammen med sin bedre halvdel, Marianne Thrane.

- Vi var så glade og tænkte »yes«, da vi kørte på arbejde dagen efter nedlukningen, men vi havde ikke taget højde for, at der næsten ingen folk er herude, når det meste af centret er lukket ned, fortsætter han.

Forbud forsænker festligheder
Det kan både mærkes på humøret - og på omsætningen, at der langt fra er ligeså mange mennesker, der slår vejen forbi centret, som der plejer at være.

- Vi er faldet 80 procent i omsætning, siden centret lukkede ned i december. De sidste dage op til jul er normalt vores største dage på omsætning, fordi folk handler julevinen og måske til nytår, fortæller Stig Woetmann.

- Omsætningen i dagene op til jul er det, som skal få os igennem januar og februar, supplerer Marianne Thrane.

Selvom der er så roligt, at medarbejderne er sendt hjem, kan man stadig møde optimisme og kunder i butikken. Det må heller ikke blive til den rene klagesang, understreger Stig Woetmann.

- Der er et godt flow i salg af vores kaffe og te, når vores faste kunder kommer og skal have deres sædvanlige te og kaffe, siger han.

Over disken ryger der også noget af det med procenter i, når de handlende besøger butikken.

- Nogle kommer, fordi de vil forkæle sig selv med en god gin eller rom, fortæller Marianne Thrane.

Det er til gengæld sjældent, at de langer flere flasker vin over disken lige i øjeblikket, og det bliver der nok først lavet om på, når forsamlingsforbuddet (op)hæves.

- Hvis ikke man må samles flere, så kommer folk ikke herind efter vin og spiritus. Hvad skal de med det, hvis de alligevel ikke må samles nogle stykker til noget hygge? siger Stig Woetmann.

Fortrøstningsfuld om fremtiden
Foruden en vinbutik, som navnet antyder, ser indehaverne Vinspecialisten som en gavebutik, da de sammensætter og sælger mange af varerne som gavekurve.

- 80 procent af vores salg er faktisk gaver, siger Stig Woetmann.

Der skal selvfølgelig ikke pakkes ret mange værtindegaver lige nu, men der er til gengæld gang i den på anden vis.

- Lige nu har vi heldigvis stadig firmaer, der ringer ind og skal have lavet et antal gavekurve, som vi bringer ud, fortæller han med glæde i stemmen.

Han oplever, at når man giver noget som gave, vil folk gerne, at der er kræset lidt ekstra for det. Den mulighed har man hos Vinspecialisten, hvor man gør sig umage med at udvælge produkter til butikken.

- Det er vigtigt, at det er superkvalitet - det skal være ekstra lækkert, siger Stig Woetmann.

Også rådgivningen skal helst være ekstraordinær.

- Vi gør meget ud af den personlige service og rådgivning, fortæller Marianne Thrane.

- Vi og medarbejderne har hver især vores forskellige spidskompetencer, vi byder ind med, tilføjer Stig Woetmann.

Han har selv en særlig stor interesse for vin. Han ønsker at sende kunderne hjem med en vin, der passer til den mad, de skal nyde den sammen med. Det skal give dem en god oplevelse.

- Den personlige rådgivning gør, at vi trods alt har en fremtid som butik. Den service kan du nemlig ikke få på nettet, siger Stig Woetmann.

Indehaveren er ligeledes optimistisk omkring den nærmeste fremtid, hvor der forhåbentligt snart kommer mere gang i butikken.

Selvom man lige nu ikke kan bruge »plejer« til meget, så plejer der altså at komme mere gang i butikken til april - og særligt om sommeren, hvor juni er rigtig god, fordi der skal hygges med vin på terrasserne.

- Vi er fortrøstningsfulde. Vi tror på, at når samfundet åbner igen, så er folk meget opsatte på, at der skal ske noget. Så vil folk samles igen, og så kommer de herind forbi, siger Stig Woetmann med forhåbningsfuld stemme.