Mejeristen Mogens Nielsen er sammen med sin kollega Line Timm i færd med at hælde kaffe ned i mælken i ostekarret. Foto: PR-foto

En skør idé: Ost lavet med kaffe

Mejeristen Mogens Nielsen fra Troldhede Mejeri er blevet barista for at kunne lave ny ost

TROLDHEDE Barista-udstyr er langtfra fast inventar på danske mejerier. Men på Troldhede Mejeri står mejeristen Mogens Nielsen og brygger kaffe efter alle barista-kunstens regler - to liter ad gangen.

Han har lært sig det nye håndværk for at kunne lave en helt ny Arla Unika-ost, der forener kaffe, ost og whisky, fortæller Arla i en pressemeddelelse.

Osten hedder Morgenstjerne. Den er det ultimative eksempel på mejeriteknisk formåen, der indebærer eksperimenter med særlige modningsteknikker og ingredienser.

Og Troldhede Mejeri, hvor Arla Unika har sit ostelaboratorium for skimmeloste, er det eneste sted i verden, hvor denne nye, helt særlige ost bliver lavet.

Prøve skøre idéer af
Da Mogens Nielsen første gang hørte om ideen bag Morgenstjerne, var han en smule skeptisk.

- Jeg havde ærlig talt svært ved at forestille mig, at det kunne blive til en ost. Men det ligger i udviklingsarbejdets dna at prøve ideerne af - uanset hvor skøre de er, siger Mogens Nielsen, der har arbejdet i mere end 20 år i mejeribranchen.

I dag er det seks år siden, at Arla Unika første gang begyndte at eksperimentere med kaffe i ost. Morgenstjerne har været længe undervejs.

Litervis af kaffe - og whisky
Til at lave 100 oste skal Mogens Nielsen brygge 22 liter kaffe i alt. Kaffen, der er en særlig naturligt fermenteret og lysristet kaffe, blandes derefter i mælken i ostekaret.

Og så er der whiskyen, der ligeledes tilføres Morgenstjerne - den er fra Stauning Whisky vest for Skjern.

- Vi vil gerne bruge lokale råvarer, så vi kan pege på, hvor de kommer fra, og være med til at profilere vores område. Samtidig kan vi stå inde for de produkter, som Stauning Whisky laver, og det er mindst lige så vigtigt, siger Mogens Nielsen.

Morgenstjerne er 12 uger undervejs, inden den enkelte ost kan komme ud til kunderne.