Centerchef Kim Lauritsen er vild med julen, og hvert år har han et mål om at gøre juleudsmykningen i herningCentret en lille smule bedre end året før. Foto: Flemming Hansen

– Vi er helt pjattede med jul

Lene Toksvig 

HerningCentret emmer af jul på alle leder og kanter, og det er der en grund til, for her er man vilde med jul - og med at give kunderne en god juleoplevelse

JULEUDSMYKNING Julen lyser op over hele vores lokalområde i øjeblikket. Ikke mindst i herningCentret, som er udsmykket på juleste vis.

- Vi har jul både ude og inde, så folk bydes velkommen med jul, fortæller centerchef Kim Lauritsen.

Han lægger ikke skjul på, at julen er en af årets højdepunkter for herningCentret, og derfor strækker man sig hvert år langt for at give gæsterne en god juleoplevelse.

- Det er sindssygt vigtigt med julen, og vores motto er »meget mere jul end nogensinde før«. Vi giver den gas - og vi har aldrig haft så mange events i december, som vi har i år, siger Kim Lauritsen.

Fordansker inspirationen
Vejen hen til »meget mere jul« går hvert år forbi Frankfurt, når messen Christmasworld finder sted i januar. Her ser man alle typer af lysudsmykning, der findes, og her søger Kim Lauritsen og kollegaerne inspiration til, hvordan den næste jul i herningCentret skal tage sig ud.

- Når vi ser noget i Frankfurt, kan det være vi prøver at fordanske det lidt, inden vi beslutter os for, om vi skal have det. Vi finder forskellige idéer, og så prøver vi at få det passet ind, siger Kim Lauritsen.

I år kan centrets gæster for eksempel opleve guldrammer, som hænger ned fra loftet. Inspirationen til disse er netop hentet i Frankfurt, men det endelige design har herningCentret selv fået udviklet, så det passede ind i resten af centrets belysning og juleudsmykning.

Selvom der hvert år er »meget mere jul« i herningCentret, så er der dog udsmykning, som Kim Lauritsen aldrig kommer til at tage med hjem til Herning.

- Vi er meget bevidste om, at vi ikke bruger farvede pærer. Det her er dansk jul, og kulørte lamper er ikke så dansk. Der er enkelte undtagelser med de kulørte, men vi passer på med at det ikke bliver for amerikansk, fastslår han.

Logoet i julehumør
HerningCentrets julebelysning er opdelt i tre dele, og så skiftes én del ud af gangen. Det sker cirke hvert tredje til femte år - hvis altså det er nødvendigt.

- Hvis alt fungerer, og det er flot, så kører vi videre med det - det tager vi en vurdering af fra år til år. Og ellers supplerer vi op med lidt nyt, fortæller Kim Lauritsen.

I år har herningCentret suppleret op. Det har blandt andet kastet flere stjerner af sig, som man kan se i loftet ved indgang E, og så er en julekane kommet til, ligesom herningCentrets logo er kommet i julehumør.

- For 10 år siden var logoet pakket ind som en gave. Vi har ledt efter noget, hvor man stadig kunne se, det var vores logo, og så samtidig have et flot lys. Det har vi endelig fundet - og fået det specialsyet, så det passer til os, siger Kim Lauritsen om logoet, der lyser smukt op ved indkørslen til centret.

Ingen oktober-jul
Juleforberedelserne for ham begynder altså hvert år i januar, men julestemningen begynder først at sprede sig i oktober, hvor herningCentrets dekoratør sætter gang i årets juleløjer. Det foregår dog primært i kælderen.

- Det kan for eksempel være, der skal pakkes nye gaver ind, der skal ligge under juletræet. Vi prøver at gøre det, så centret ikke ligner jul i oktober. Det er først fra 15. november, at centret skal være juleklar, siger Kim Lauritsen.

- Men der få ting, vi starter stille og roligt med at hænge op sidste i oktober og først i november, så vi kan nå det hele. Men det er ofte ikke noget, man lægger mærke til. Vi kommer aldrig til at have jul i efterårsferien, fortsætter han.

Men nu siger kalenderen så december, og herningCentret har i de seneste uger julet i stor stil - og julestemningen har spredt sig til hvert eneste lille hjørne af centret.

- Vi er helt pjattede med jul - vi synes, det er fedt med jul i en lang periode. Julen er rigtig vigtig for mange mennesker, og folk er helt vilde med jul, så vi er 100 procent på, fastslår Kim Lauritsen.