Det er næsten et puslespil, der skal gå op, når kunderne skal have lagt de såkaldte »pads« på kroppen i forbindelse med behandlingen, fortæller Solveig Jakobsen, der er indehaver af Bailine Herning. Foto: Privatfoto

Behandling i hjemlige rammer

Mathilde Bach callesen 

Solveig Jakobsen har haft rigeligt at se til, siden hun overtog Bailine Herning for halvanden måned siden. Men det jo kun positivt, lyder det fra indehaveren

VISIT I disse dage er det ret præcist 14 år siden, at Solveig Jakobsen satte sine ben hos Bailine Herning for allerførste gang - hun var blevet mor til sit tredje barn og ønskede at blive »strammet lidt op«, som hun selv udtrykker det.

Siden dengang er Solveig Jakobsen kommet mere eller mindre fast hos Bailine, hvor kunderne nu kan hilse på hende hver dag - Solveig Jakobsen er nemlig blevet indehaver af klinikken.

- Der har været nok at se til hver dag, siden jeg overtog klinikken. I perioder har alle kabiner været i gang, men så har jeg også travlt. Men det er jo kun positivt, siger Solveig Jakobsen med et smil og understreger, at hun bestemt ikke har kedet sig, siden hun startede.

Inden hun overtog klinikken fra den tidligere ejer og skulle stå på helt egne ben, har Solveig Jakobsen været på forskellige kurser for at lære om elektroterapi, som er den behandling, Bailine tilbyder.

- Jeg har stadig meget at lære - alle kunder har deres individuelle behov i forhold til behandling, men kunderne har været søde, så vi har fundet ud af det sammen, siger Solveig Jakobsen.

Hun forklarer, at man ved behandlingen får lagt såkaldte »pads«, der er koblet til en strømkilde, på de steder på kroppen, hvor man ønsker behandling. De sender mild strøm til musklerne, som derigennem bliver aktiveret.

- Der er forskelligt, hvorfor kunderne kommer her. Nogle bruger behandlingen til smertelindring, mens andre gerne vil strammes lidt op, siger hun og fortæller, at det ofte er den modne kvinde, der kommer til behandling her.

- De har måske ikke mod på at gå i fitnesscentret, fordi de føler, at de får elevatorblikket. Her i klinikken bliver man ikke set skævt til, fortsætter hun.

Hyggelige rammer
Lige meget om kunderne lægger sig godt tilrette i kabinen for at få behandling af den ene eller anden grund, skal de have en rolig oplevelse i klinikken, fortæller Solveig Jakobsen.

- Jeg går meget op i, at det skal være hjemligt. Jeg går jo også i helt almindeligt tøj. Det skal ikke være hvidt og klinisk, siger hun.

Der er da også altid tændt stearinlys og sat blomster frem - og der er ikke så meget »klinik-stemning« over det, fortæller Solveig Jakobsen og peger rundt på de nips, der gerne skulle give lidt hjemlig hygge.

- Kunderne skal føle sig velkomne og tilpas - det skal føles trygt at komme her. Når man kommer her som kunde skal man opleve en rolig og hyggelig atmosfære, siger indehaveren.

Når Solveig Jakobsen har klaret den såkaldte »pålægning« på kunden, forlader hun kabinen, for mange kunder kommer også for at få »et pusterum«, fortæller hun. Men mens pålægningen foregår er der (heldigvis) tid til at snakke ...

- Jeg har altid haft med mennesker at gøre i mit arbejde. Jeg kan vildt godt lide dialogen og de hyggelige samtaler, siger Solveig Jakobsen, der har arbejdet 25 år som ernæringsassistent.

Inden hun forlader kabinen - og skal i gang med at klargøre næste kunde til behandling, sørger hun for, at kunden ligger så godt som muligt.

- Jeg nusser lidt om dem, inden jeg forlader kabinen. Men jeg forstyrrer ikke under behandlingen - der skal de have fred og ro, siger hun.

Behandling efter fyraften
Når den sidste kunde har forladt klinikken - og Solveig Jakobsen har fyraften, kan hun ofte finde på at tage en behandling selv.

- Jeg skal holde mig opdateret, hvis vi får nye programmer, vi kan give til kunderne. Det giver mig også en forståelse for programmerne - men det er kun de lidt mere specielle programmer, jeg prøver nu, siger Solveig Jakobsen.

I løbet af sine mange år som kunde hos Bailine har hun nemlig selv prøvet et hav af programmer, men som Solveig Jakobsen siger, »så er det noget andet at stå på den anden side«.

- Før lagde jeg mig bare tilrette og nød behandlingen, nu skal jeg mere føle, hvad det er, behandlingen gør. Og jeg skal sætte mig ind i alle programmerne, så jeg kan guide kunderne til at få den rigtige behandling, siger Solveig Jakobsen, der ikke har noget imod, at der ikke har været tid til »at tage lange pauser«, siden hun overtog klinikken.

- Det handler ikke om, at jeg er blevet herre i eget hus, men jeg nyder, at jeg hver dag har en følelse af, at jeg hjælper andre og gør en forskel, siger Solveig Jakobsen.