»Og så op med hænderne ...« Inden selve sangundervisningen gik i gang, skulle flokken af IT-elever gennem opvarmningsøvelser. Undervisningen er en del af et introforløb, som nye elever hos IT Relation skal igennem. Det ryster dem sammen - og forbereder dem til de arbejdsopgaver, der venter. Foto: Tom Laursen

Syngende IT-folk får skubbet grænser

Lene Toksvig 

IT Relation benytter sangundervisning på Den Jyske Sangskole som et led i uddannelsen af elever - det skal være med til at gøre dem bedre til at løse kundernes problemstillinger

SANGVISIT 15 datateknikere og it-supportere sidder klar til at tage imod dagens udfordringer. Det er dog ikke helt almindelige udfordringer, der venter - i hvert fald ikke, hvis tankerne er ledt hen på it-branchen. Dagen står nemlig på sangundervisning.

De 15 er nye elever hos IT Relation, som i de senere år har samarbejdet med Den Jyske Sangskole omkring netop sangundervisning, der er en del af et fire ugers introforløb, som eleverne får som en start på deres tid hos IT Relation.

- At synge, lege og udfordre - det er noget, der tester dem og skubber grænser for langt størstedelen. Så vi skal synge og være modige, og så finder vi ud af, at når vi synger sammen, lyder det godt. Det er en øvelse i, hvordan vi gør hinanden bedre, fortæller Lasse Staunstrup Lassen, som er Project Manager hos IT Relation om baggrunden for sangforløbet.

Dermed »afslører« han også, at det ikke bare er for sjov skyld - selvom det er sjovt. Der er en dybere mening med tingene.

- Arketypen på en it-medarbejder er, at man er eftertænksom, introvert og stille, så her kaster man sig ud i noget anderledes og grænseoverskridende. Den erfaring kan de bruge i arbejdet, hvor de kommer til at møde forskellige mennesker og skal omstille sig til folks situation, og det er vigtigt - evnen til at sætte sig i modpartens sted og forstå en problemstilling, siger Lasse Staunstrup Lassen.

Samhørighed på tværs
Imens han fortæller, er de 15 elever gået i gang med opvarmningsøvelserne under kyndig vejledning af Laura Flensted-Jensen, som er faglig leder og projektleder på Den Jyske Sangskole.

- Sådan noget her er også med til at give sammenhold. Der er elever fra forskellige afdelinger, så det er med til at skabe en samhørighed på tværs af vores lokationer - så kender man for eksempel nogen i Aalborg og Herning, siger Lasse Staunstrup Lassen.

Laura Flensted-Jensen er ikke i tvivl om, at sangundervisningen på sigt er til gavn for eleverne.

- Det er en leg. De skal ikke levere et resultat - det her er en del af en proces, hvor det handler om at se, hvad der skal gøres for at lykkes. De får erfaring med noget, de springer ud i og bliver udfordret i, siger Laura Flensted-Jensen.

- Og så oplever de, at når man løfter i flok, kan man noget, som man måske ikke kan alene - i dette tilfælde at synge. De oplever, at fællesskabet løfter, fortsætter hun.

Desuden påpeger Laura Flensted-Jensen, at sang kan give fysisk overskud og energi til hjernen, ligesom stemmeføringen er et centralt område i undervisningen - en stemmeføring, som eleverne kan videreføre til deres kommunikation med kunder.

Rift om talenterne
Gennem de forløb, som IT Relation nu har gennemført med sangundervisning, har virksomheden erfaret, at forløbet er med til at få eleverne ud af deres skal, ligesom det udvikler deltagerne. Og det er et område, som IT Relation har et stort fokus på.

- I IT-branchen er der kæmpe rift om talenterne, så vi vil gerne have dem ind så tidligt som muligt i virksomheden. 95 procent af vores elever er blevet hos os, så vi uddanner rent faktisk vores egne medarbejdere, og det er vigtigt, for der kommer til at mangle it-folk. Så vi prøver at sikre, at vi har så dygtige medarbejdere som muligt, siger Lasse Staunstrup Lassen, k og dygtig til at få dem til at synge, og hun sørger for, at alle føler sig godt tilpasse, så alle kommer til at shine. Og de bliver ofte overraskede over, hvor godt det lyder, når man synger i flok, fortæller Lasse Staunstrup Lassen.

I øvrigt deltager han også i undervisningen.

- Vi skal investere mindst lige så meget i det, som de skal. Det her er noget anderledes, vi udsætter eleverne for, så vi skal gå forrest, så vi synger med, fastslår han.