Herning fik massiv omtale under VM i ishockey, viser en undersøgelse, som Herning Kommune har fået foretaget af mediedækningen. På billedet er det journalist Jimmy Bøjgaard (t.h.) og ekspertkommentator Lasse Degn - begge fra Herning - til en af kampene i Jyske Bank Boxen. Foto: Tom Laursen

VM gav massiv omtale

Herning fik ubetalelig omtale som by under VM i ishockey - både i form af artikler og tv-eksponering

HERNING VM i ishockey resulterede i massiv, verdensomspændende omtale af Herning.

En analyse fra et medieovervågningsbureau har undersøgt mediedækningen for Herning Kommune. Og resultatet er, at VM i ishockey medførte godt 15.000 artikler om Herning, mens antallet af tv-seere er opgjort til mere end én milliard mennesker.

Det skriver Herning Kommune i en pressemeddelelse.

Massiv medieomtale
VM i ishockey 2018 var en organisatorisk succes, en kæmpe publikumsmagnet og en triumf for Danmark som værtsland.

Den store fest, som Herning var vært for i maj, gav ikke kun et boost til hoteller, restauranter og butikker i Midt- og Vestjylland. Det resulterede også i ubetalelig omtale, idet Herning og VM i de 15.000 artikler blev nævnt sammen fordelt på knap 1300 forskellige onlinemedier.

De mange medier fordeler sig over hele verden, men særligt i de lande, der spillede i Danmarks gruppe i Jyske Bank Boxen, fik Herning massiv medieomtale.

- Med tallene får vi dokumenteret, at VM i ishockey var et stort tilløbsstykke. Det bekræfter os i, at de store begivenheder også er med til at markedsføre Herning overfor rigtig mange mennesker i både indland og udland, siger borgmester Lars Krarup (V).

Han hæfter sig ved VM i ishockey som årets måske mest mindeværdige periode, hvor ikke mindst den kæmpestore lokale opbakning, som fik begivenheden til at blive en folkefest.

Værdi: 13 millioner kroner
Også på TV blev VM i Ishockey et tilløbsstykke.

En mere end 400 sider lang, detaljeret analyse fra International Ice Hockey Federation (IIHF) og mediebureauerne Infront og X Media Sports viser, at der i alt blev sendt 8.148 timers fjernsyn fra VM på intet mindre end 345 forskellige TV-stationer i 45 lande.

Det samlede seertal for VM er således opgjort til 1,24 milliarder.

Ved de 30 kampe i Jyske Bank Boxen havde Herning Kommune - som en del af aftalen med VM-selskabet - en bandereklame og en plads på sponsorvæggen i mixed zone. Den samlede eksponering af Herning Kommunes logo er her opgjort til 0,2 procent af den samlede tv-tid.

Det udgør 19,5 timers tv - og sponsorværdien af den eksponering er opgjort til omkring to millioner dollars. Svarende til dagens valutakurs løber det op i godt 13 millioner danske kroner.