Herning-mænd anbefaler bøger

I en ny landsdækkende kampagne anbefaler mænd sommerlæsning »mand til mand« - heriblandt fortæller flere lokale om deres bedste læseoplevelser

BØGER »Read like a man!« er en online kampagne for mænd, som er glade for at læse, og som mangler inspiration til sommerlæsning. Det handler om boganbefalinger mand og mand imellem lige fra populærvidenskabelige bøger, biografier og krimier til romaner, der fænger fra side tre.

Bag initiativet står et unikt samarbejde mellem bibliotekerne i Odense, Aalborg og Herning, Gyldendal, Lindhardt og Ringhof og litteratursiden.dk, mens forfattere og andre både lokale og kendte profiler, som forsker Eske Willerslev og kokken Claus Holm, tegner kampagnen med en række boganbefalinger. Fra Herning deltager blandt andre Mads Bille fra Den Jyske Sangskole, citychef Allan Kristensen, museumsdirektør Holger Reenberg og borgmester Lars Krarup.

Mændenes yndlingsbøger
Anbefalingerne spænder vidt fra »Everything that remains« af Joshua Fields Millburn om simple living og positiv psykologi til Anthony Doerrs bestsellerroman »Alt det lys vi ikke ser«. Sidstnævnte har i øvrigt fået sin anbefaling med på vejen af Lars Krarup, der fortæller, at det er en bog helt på øverste hylde af bøger, han har læst gennem årene.

Kampagnen #readlikeaman sætter særligt fokus på boganbefalinger mand og mand imellem, men kvinder er naturligvis også velkomne til at læse med. Det er en bred skare af mænd lige fra rappere til advokater og forfattere, der deler deres anbefalinger, så der er inspiration for enhver. Det har stået de medvirkende mænd i kampagnen helt frit for at vælge blandt alle deres yndlingsbøger - uanset sprog, forlag og forfatter.

- Det handler om inspiration til læsning anbefalet af mænd. Derfor håber vi, at en hel masse andre dejlige mænd også vil give deres besyv med og dele deres egne boganbefalinger under hashtagget #readlikeaman og følge »Litteratur hver dag« både på Facebook og Instagram. Alle bør møde litteraturen hver dag, og med kampagnen opfordrer vi alle mænd til også at pakke en bog i kufferten og fordybe sig i en god historie i deres sommerferie, siger projektleder Anne Juul Andersen fra Herning Bibliotekerne.

Personlige anbefalinger
Kampagnen løber et par uger i sommerferien og er en del af en større indsats for at bringe litteraturen ud i hele Danmark og ind i alle danskeres hjem, så lysten til at læse får en fast plads i danskernes hverdag.

- Begejstring smitter, og vi håber, at de mange personlige anbefalinger af bøger fra blandt andre mandlige forfattere vil inspirere nogle af de mænd, som ikke læser så meget, til at læse en håndfuld bøger i sommerferien. Når Morten Pape anbefaler den norske roman »Termin« med ordene »Man kan læse den på en time, men man er helt forandret efter den time« viser han, at læsning kan ændre liv, og den erfaring vil vi gerne give videre med denne kampagne, fortæller chefredaktør Lise Vandborg, Litteratursiden.dk.