Ugens visit: Herning-firma laver lyd og film til hele verden

Mikkel Korsgaard Christensen 

Komo A/S Film & Lyd laver radioreklamer, billeder og lyd. Herning Bladet er taget på Ugens Visit hos virksomheden

VISIT I udkanten af Herning på Gudenåvej - i det, der tidligere var en gammel lade - har virksomheden Komo A/S Film & Lyd hjemme.

- Det har vi egentlig haft siden 1982, lyder det fra medindehaver Kim Thomassen ved indgangen til den store hvidkalkede bondegårds-lignende villa.

Virksomhedens historie begyndte, som Kim Thomassen forklarer, i 1982. De to øvrige indehavere i den tre mand store ejerkreds, Mogens Sørensen og Ole Viinberg spillede dengang i et band i Mogens Sørensens lade på Gudenåvej.

- Det var dengang, der var mange danserestauranter, så de spillede vist nok konstant, indtil de fik den idé at lave et lydstudie, så de kunne lave demobånd til andre bands, forklarer Lasse Enemark, som stikker sit hoved ud af lydstudiet og deltager i samtalen. Udover ejerkredsen har Komo A/S Film & lyd fire ansatte.

Da radiostationerne i 1988 blev kommercialiserede tænkte Mogens Sørensen og Ole Viinberg, at det var en oplagt mulighed at producere radioreklamer.

- De to herrer vidste ikke noget om radio, men det gjorde Kim, og siden er han jo blevet fast inventar, lyder det fra Lasse Enemark.

Største radioreklame-producent
Siden er det gået stærkt med radioproduktioner, og kerneproduktet er at lave radioreklamer.

- I dag leverer vi radioreklamer til 80 procent at landets kommercielle radiostationer, og vi har eksempelvis lokale kunder som Radio M, Radio Solo og Radio Alfa, forklarer Kim Thomassen.

Tre mand i huset sidder udelukkende og laver radioreklamer, mens Ole Viinberg laver de mere specielle lydopgaver. Nogle vil måske kende Ole Viinberg fra MCH, hvor han er lydmand på egenproduktioner og musicals.

- Derudover får vi masser af henvendelser fra reklamebureauer, som har en masse ideer. Vi har haft Thomas Eje inde i studiet, og vi har lavet opgaver for alle mulige fra Tørfisk til Toto, hvor Steve Lukather har sendt tracks, som vi sidder og redigerer i, fortæller Kim Thomassen, som ikke lægger skjul på, at det går rigtig godt for virksomheden.

- Men vi lever lidt på den der »lad os nu lige se-mentalitet«. På den måde er vi ret herningensiske. Det skal være sundt, og der skal altid spares op, siger Kim Thomassen med et smil.

120 freelance-speakere
Når en forholdsvis lille virksomhed fra Herning kan klare sig så godt og spille med på den store scene, skyldes det ifølge Kim Thomassen og Lasse Enemark den tid, vi nu lever i.

- I dag skal speakerne jo ikke komme her fysisk og indtale som i gamle dage. Dengang ville vi ikke have fået et ben til jorden, når eksempelvis Jesper Klein bare kunne hentes ind fra gaden, fortæller Lasse Enemark og bliver suppleret af Kim Thomassen:

- Vi har 120 freelance-speakere rundt om i verden, som vi kender og stoler på. I dag betyder det ikke noget, om en speaker kommer fra Tjørring eller Tokyo, for de uploader deres speak og sender til os, siger Kim Thomassen, som imidlertid slår fast, at det har taget mange år at opbygge det speaker-kartotek, som virksomheden råder over i dag.

Ugens Visit er ved at nå til vejs ende, og de to kolleger fylder kaffekopperne op, mens der grines og jokes lidt.

- Og det er vigtigt: Vi er her ikke for sjov, men det skal være sjovt, når vi er her, lyder det afslutningsvist med et smil fra Kim Thomassen.