Et loppe-supermarked for alle

Mikkel Korsgaard Christensen 

Genbrug Mens junisolen presser temperaturen op nær de 30 grader, er det som at træde ind i et enormt svaleskab i det indendørs loppemarked Kirppu på Viborgvej i Herning. Op mod 300 stande med alt fra tøj, keramik og ure til persiske tæpper og akrylmalerier er fordelt rundt i den 1000 kvadratmeter store hal. Konceptet Kirppu - som betyder loppe på finsk - stammer ikke overraskende fra Finland og går ud på, at man kan sælge sine brugte ting uden at være fysisk til stede.

- Sælgeren lejer en stand, sætter labels på varerne, vi står for salget, og derefter kan sælgeren følge med i salget gennem vores hjemmeside, forklarer butikschef Mette Chemnitz, som netop er blevet færdig med en ekspedition.

I Danmark er der i alt 10 Kirppu-loppesupermarkeder, og planen er ifølge ejerkredsen bag kæden at åbne endnu flere.

Kræmmerstemningen er i top
Selvom sælgerne ikke behøver at være til stede, er der ifølge Mette Chemnitz alligevel en ægte kræmmerstemning i det store loppe-supermarked. Det kan man godt fornemme. Der bliver talt, udvekslet meninger og diskuteret om stort og småt blandt de mange fyldte stande.

- En lørdag formiddag er nok der, hvor vi har den bedste kræmmerstemning. Her er der som regel mange mennesker, og volumen er god, forklarer Mette Chemnitz, som viser over til Kirppus loungeområde. Her er et hyggeligt sofaarrangement - naturligvis bestående af genbrugsmøbler - med til at skabe en afslappende atmosfære med blandt andet kaffe og the til de handlende, der har brug for et hvil.

Et bredt spænd af besøgende
Personligt elsker Mette Chemnitz alt ved genbrug. At ting kan skifte ejer og hele ideen om det cirkulære koncept, medvirker til, at butikschefen brænder for sit arbejde.

- Hele ideen om genbrug har fået et nyt boost de seneste år. Det er ikke kun enlige eller økonomisk pressede folk, der køber genbrug. Det er alle samfundslag, og nu er det eksempelvis også unge. Jeg oplever, at det er blevet mere populært at handle i genbrugsbutikker. Det er rart at se en social ansvarlighed også blandt de unge, forklarer hun.

Imidlertid drømmer Mette Chemnitz om at få endnu en målgruppe tilføjet Kirppu.

- Jeg synes, at det er oplagt, hvis skoleklasser lejede en stand herude. På den måde lærer børnene noget om handel, penge - og at en stand skal se præsentabel ud. Samtidig er det en oplagt måde at samle penge ind til klasseudflugter, lyder det fra Mette Chemnitz.

- Men vi er glade for, at vi har så bred en sammensætning af brugere. Man vil opleve, at Kirppu er for alle, så det er ikke bare noget, vi siger.