Politiet: Menneskelige fejl bag fejlagtige fartbøder

Flere hundrede bilister har modtaget en fartbøde, selvom de ikke kørte for stærkt, oplyser politiet i en pressemeddelelse

POLITI Menneskelige fejl har medført, at nogle bilister har modtaget en fartbøde, selvom de ikke kørte for stærkt. Årsagen er, at politiets ATK-system i nogle tilfælde klassificerer køretøjer forkert, så en personbil forveksles med en lastbil. Det skriver politiet i en pressemeddelelse og oplyser, at det beklageligvis ikke i alle tilfælde er blevet opdaget i forbindelse med den efterfølgende manuelle kontrol.

Rigspolitiet skærper derfor nu kontrollen og sikrer, at de rette procedurer følges, og at de fejlagtigt opkrævede bøder bliver tilbagebetalt hurtigst muligt.

- Det er yderst beklageligt, at bilister der har overholdt hastighedsbegrænsningerne har fået udskrevet bøder. Vi tager det meget alvorligt, da man skal kunne stole på de bøder, vi udskriver, siger chefen for Rigspolitiets Nationale Færdselscenter, Erik Terp, i pressemeddelelsen.

Politiets ATK-system, der blev taget i brug i 2015, foretager automatisk en kategorisering af de køretøjer, der måles på. Men politiet har nu konstateret, at der siden 2015 har været 358 sager, hvor bilister har fået bøder på et fejlagtigt grundlag, fordi en personbil er blevet forvekslet med en lastbil, og fordi fejlen ikke er blevet opdaget i forbindelse med den efterfølgende manuelle kontrol.

De uretmæssige bøder skyldes menneskelige fejl, der er sket, fordi en sagsbehandler ikke har været opmærksom på systemets advarsel om at efterkontrollere køretøjsklassificeringen. Hvis en personbil fejlagtigt forveksles med en lastbil, kan det medføre, at der uretmæssigt udstedes en fartbøde, da der på flere strækninger gælder forskellige hastighedsgrænser for personbiler og lastbiler.

- De 358 sager vil nu blive genoptaget, så vi sikrer os, at ingen bilister har betalt for meget eller fået et klip i kørekortet, de ikke skulle have haft. Bilister, der enten skal have annulleret deres bøde eller justeret den, vil få besked fra os, siger Erik Terp.

Siden 2015 er cirka 2 millioner køretøjer blevet målt i politiets automatiske trafikkontrol, og fejlen vedrører således en lille andel af ATK-sagerne. Rigspolitiet tager imidlertid fejlen meget alvorligt og forbedrer nu kvalitetskontrollen af bøderne fra den automatiske trafikkontrol.