Herning-diskotek anmeldt for at reklamere til unge under 18

Søren Nielsen 

Interesseorganisationen Alkohol & Samfund anmelder 15 diskoteker til Forbrugerombudsmanden

HERNING Det lokale diskotek Dansebar & Einstein i Herning optræder på listen over 15 diskoteker, som interesseorganisationen Alkohol & Samfund har anmeldt til Forbrugerombudsmanden for at overtræde markedsføringsloven.

Ifølge organisationen har diskotekerne - heriblandt det i Herning - overtrådt loven ved at lave målrettede reklamer om alkohol til unge under 18 år. Og det er ulovligt, lyder det.

Dansebar & Einstein er en del af Nox Network-kæden, der har flere landsdækkende diskoteker.

Direktøren for Alkohol & Samfund, Peter Konow, håber, at anmeldelsen vil føre til bøder til diskotekerne.

–- Vi håber, at festen snart stopper for de danske diskoteker, der tjener penge på at overtræde loven og udsætte unge for et massivt drikkepres, siger han i en pressemeddelelse.

Ifølge Alkohol & Samfund hører otte af de anmeldte diskoteker under det samme branchenetværk, Nox Network. Det har 50 diskoteker i Danmark - heriblandt Buddy Holly og Crazy Daisy.

Det faktum gør kun lovovertrædelsen mere alvorlig, mener Peter Konow.

- Alle kan begå en fejl, men når man ser, at det er et helt netværk af diskoteker, der begår fejlene, er det svært at tro på, at lovgivningen kan komme bag på dem. Så er det nærmere en systematisk forretningsmodel, som er helt ulovlig, siger han.

Forbrugerombudsmanden kan umiddelbart ikke selv udstede bøder, men kan politianmelde sager, som dermed kan føre til en bøde. Dog kan forbrugerombudsmanden udstede et såkaldt administrativt bødeforlæg, hvis et tilstrækkeligt antal sager bliver anmeldt.

- Den ulovlige alkoholmarkedsføring skaber store omkostninger for den kommende generation, og derfor kan det ikke være rigtigt, at det fortsat er en gratis omgang at tjene penge på at overtræde loven ved at markedsføre sprut til unge under 18, lyder det fra Peter Konow.

Bestyrelsesformand for Nox Network, Lars Børsting, siger til Jyllands-Posten, at der er gråzoner, hvor markedsføringen ikke direkte henvender sig til unge under 18 år, og der derfor ikke er noget brud på loven.

I en generel kommentar til flere eksempler medgiver han, at der kan være begået fejl.

- Jeg må konstatere, at der er markedsføring, som henvender sig til unge under 18 år. Det er imod vores reglsæt. Der må ikke figurere reklame for alkohol, så der er plads til forbedring. Det er ærgerligt, at de har begået den slags fejl, siger han.