Stegt flæsk er kommunalvalgets sikre vinder

Tulip Food Company har haft travlt med salget af flæsk de seneste uger

VALGDAG Når omkring 3,5 millioner danskere i dag sætter deres kryds ved kommunalvalget i landets 99 kommuner, vil rigtigt mange vælgere enten have sat tænderne i valgflæsk til et vælgermøde eller hygge sig med stegt flæsk, når krydset er sat.

De seneste dage og uger har Danish Crown og Tulip nemlig haft rygende travlt med at stille danskernes glubske appetit på flæsk i skiver. De seneste fire uger har Tulip Food Company, der står for salget af flæsk i skiver for Danish Crown, næsten fordoblet salget af flæsk til restauranter og kantiner i forhold til samme periode sidste år. Det fremgår af en pressemeddelelse, hvori Mette Rothmann, der er salgsdirektør i Tulip, udtaler:

- Danskerne er generelt vilde med stegt flæsk, og mange steder er »valgflæsk« blevet en del af vælgermøderne, så selv om politikerne er uenige om rigtigt meget, kan de fleste åbenbart blive enige om at spise flæsk.

Direkte adspurgt har forskningschef ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole – og ekspert i tendenser ved kommunal- og folketingsvalg – Roger Buch dette bud på, hvorfor det de senere år er blevet en tradition at spise flæsk, når der er valg:

- En fuldstændig uvidenskabelig og udokumenteret forklaring er, at partierne under den økonomiske krise fra 2008 og frem har været meget forsigtige med løfter og valgflæsk, så måske er det derfor, vælgerne søger tilflugt i ægte flæsk, lyder vurderingen fra Roger Buch.

I denne uge er der en del supermarkeder, der kører kampagne på flæsk i skiver under overskriften »Valgflæsk – flæsk fra et godt parti«. Og det bliver ifølge salgsdirektøren i Tulip revet væk.

- Vi forventer faktisk at sælge omkring 40 tons flæsk i denne uge. Det svarer til omkring en million skiver, så der vil være stegt flæsk på bordet mange steder i aften, fortæller Mette Rothmann i pressemeddelelsen.