Passionsmusik i nyt lys

MidtVest Pigekor synger »Stabat Mater« på onsdag

KOR MidtVest Pigekor har det med Pergolesis »Stabat Mater«, som havefolket har det med plantekasser og plænegødning: Det hører sig bare til hvert forår.

Den udødelige påskeklassiker er blevet fast tilbagevendende koncertbegivenhed for MidtVest Pigekor og Pergolesi Ensemblet. Men bare fordi noget bliver gentaget, behøver alt jo ikke at være som det plejer.

MidtVest Pigekor har efterhånden slået deres navn fast som koret, der gerne går nye veje for at udfordre kor-koncertformen og publikums oplevelse af den. Netop den årligt tilbagevendende opførelse af Pergolesis »Stabat Mater«, som er et af de ældste værker på korets repertoire, plejer dog at være holdt i den lidt mere traditionelle afdeling. Men i år kan publikum meget bogstaveligt se frem til at opleve den i et nyt lys. Koret har nemlig alieret sig med lysmanden Johan Kvartborg, som giver sin visuelle fortolkning af værket ved hjælp af - ja, lys.

- Der er mange ting i forbindelse med klassisk musik, som på spændende vis er under forandring. En af dem er konventionen om, at synligt scenelys hører andre genrer til, mens det klassiske koncertrum helst skal fremstå så nøgternt som muligt. Vi vil gerne være med til at skubbe til den konvention, for der ligger spændende kunstneriske muligheder i mødet mellem klassiske værker og lyssætning, siger dirigent Dorte Bille.

Korets hjemmebane
At det netop er til opførelsen af Pergolesis Stabat Mater, at pigekoret har valgt at tilknytte en lyskunstner, er ikke tilfældigt.

- Det er jo et højdramatisk værk. Selvom det ikke er opera, rummer det en tidlig udgave af nogle af de samme virkemidler, som vi finder i operaen. Skildringen af Maria, Jesu moder, der oplever sin søns død på korset langfredag, appellerer direkte til følelserne, og sådan er musikken også. Fuld af store følelser. Sorg, men også eftertanke og taknemmelighed. Det er musik, mener vi, som kan bære det visuelle udtryk fra en dramatisk lyssætning, uden at musikken drukner. Tværtimod tror vi, publikum vil opleve at musikkens udsagn kommer til at stå endnu stærkere, siger Dorte Bille.

Med det nye lyskoncept følger også en ny lokalitet. Årets opførelse af »Stabat Mater« foregår onsdag 29. marts i Herning Valgmenighedskirke, pigekorets hjemmebane og et af korets foretrukne koncertrum, hvis hvide vægge er som skabt til lyseffekter.

Til gengæld er der ikke pillet ved den tradition, at det er nogle af pigekorets egne nu- eller forhenværende sangere, der udfylder de ganske krævende solopartier i Stabat Mater. I år er det Anne-Sophie Møller Olesen, sopran, og Tina Hülke, alt.

Afvekslende værk
Om selve værket siger Dorte Bille:

- »Stabat Mater«er et af de værker, som er elsket lige højt af kor og publikum. Fordi det er så afvekslende i sin form, giver det koret lejlighed til at vise, hvad det kan, både i de meget smukke passager for fuldt kor og i solostykkerne, hvor nogle af vores meget talentfulde sangere hvert år får lov til rigtigt at folde sig ud. Det er medrivende, inderligt og virtuost, så sangerne kommer vidt omkring i deres udtryk, og publikum kan regne med en stor oplevelse.

Mie Landkildehus, sanger i MidtVest Pigekor, supplerer:

- Jeg har altid haft et stort hjerte for klassisk musik, og her rammer Pergolesis værk »Stabat Mater« plet. Det er et spændende værk, som man får helt ind under huden, hvad enten man er sanger eller publikum. Pergolesis »Stabat Mater« er et tidsløst værk, som kun bliver bedre år efter år. Værket gror efterhånden på én. Og et strygerensemble kan noget helt specielt. Musikkens følelser sidder helt uden på tøjet, og man bliver draget ind.

Ved koncerten opføres, foruden »Stabat Mater«, værker af Vivaldi, Corelli med flere.