Lokale børn kan vinde indspilning ved Herning-MGP på musikskolen

2. marts er der finale i Skole MGP i Herning, hvor kommunens bedste sangskrivere kåres

MGP Hvilke af Herning Kommunes børn i 4.-6. klasse er de bedste til at skrive MGP-musik? Det afgøres 2.marts, hvor der findes en vinder af det lokale Skole MGP. Det fortæller Herning Kommune i en pressemeddelelse.

Det er Herning Musikskole og Center for Børn og Læring der har indbudt skolerne i Herning Kommune til et musikalsk og oplevelsesrigt læringsforløb. Skole MGP er en af mange aktiviteter i Herning Kommune, der varmer op til Melodi Grand Prix og børnenes MGP i Jyske Bank BOXEN.

Alle elever i 4.-6. årgang i Herning Kommune har haft mulighed for at deltage og indsende sange, som de har skrevet i fællesskab. Alle deltagende klasser og valghold har fået adgang til en række undervisningsvideoer, der klæder dem på til at skrive en god Melodi Grand Prix sang.

Fem sange bliver udvalgt og på musikskolen den 2. marts bliver sangene fra scenen fremført for publikum og en jury. Tre sange går videre til finalen, hvorpå juryen udpeger en vinder.

Juryen består af skoleleder Lisbeth Morsing, foredragsholder Gitte Hornshøj, samt musikskoleleder Benedikte Sten Andersen.

Vinderklassen får efterfølgende muligheden for sammen med sangskriver Anders Graae at indspille vindersangen professionelt sammen med deres musiklærer.

MGP er også Åben Skole
Sangskriver Anders Graae er sammen med musikskoleleder Benedikte Sten Andersen idémager bag undervisningsvideoerne, som er sendt ud til skolerne.

- Videoerne er tænkt som inspiration til, hvordan man kan få hul på at skrive en sang, og der er tips og tricks til, hvordan man rammer ind i genren. De gennemgår eksempelvis, hvordan man kan finde akkorder der passer, hvordan man laver en melodi, og hvordan man bygger en tekst op, siger Anders Graae.

Anders Graae, som også står bag sangskriverskolen.dk vil være tovholder og konferencier ved arrangementet, og assistere klasserne musikalsk, hvor der er behov for det.

Skole MGP er et godt eksempel på Åben Skole, hvor elever får mulighed for at deltage i undervisningsforløb som er tilrettelagt af professionelle fagfolk.

Playmaker Majken Skræddergaard er ansat til at understøtte forskellige Åben Skole-samarbejde i Herning Kommune.

Elever bliver producenter
Hun vurderer, at Skole MGP giver eleverne en lærerig musikoplevelse, som supplement til den almene musikundervisning. Samtidig følger forløbet de faglige mål for musikundervisningen på mellemtrinnet, hvor eleverne blandt andet skal kunne udtrykke sig skabende i musikalske aktiviteter.

- Samarbejdet med Herning Musikskole og sangskriver Anders Graae giver musiklærerne mulighed for at tilbyde deres elever et anderledes og inddragende musikforløb. Eleverne bliver selv producenterne af det færdige produkt, sangen, hvilket giver både ejerskab og læring gennem egne erfaringer, siger Majken Skræddergaard.