Åbningen af Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 blev en bevægende oplevelse

Marianne R. Eskildsen 

Åbningen af Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 var lige så magisk som lovet

AARHUS Tårerne løber ned ad kinderne på damen ved siden af mig.

Det første af seks 10-12 meter lange, lysende vikingeskibe med den færøske sangerinde Eivør som en syngende galionsfigur i stævnen har netop passeret os. Skibet ledsages af et bølgende lyshav af 4000 mindre skibe, der bæres af sted af ligeså mange mennesker på vejen mellem Rådhusparken og Musikhuset Aarhus, hvor en tusindtallig skare af tilskuere har taget opstilling for at overvære det store åbningsshow i forbindelse med Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017.

For få minutter siden har dronning Margrethe under jubelbrøl fra menneskemængden sat det 500 meter lange optog i gang ved at hæve et lille, lysende sejlskib sejrssikkert mod himlen.

Nordlys blegner
Synet af optoget, der snor sig rundt om rådhuspladsen og ned mod havnen, bevæger. Men endnu mere bevægende er musikken, der strømmer mod os fra alle sider. Eivørs intense, smukke røst. De dybe mandsstemmer fra et kor, der står på reposer på flere etager uden på Rådhustårnet. Alt imens et lysshow, der næsten får nordlys til at blegne, udspiller sig over det hele.

Men det er kun begyndelsen på et spektakulært åbningsshow. Og faktisk begyndte det hele mange timer tidligere.

Hundetjek
Inden lørdag klokken 14.30 skulle pressefolk fra det ganske land og udland være checket ind i Musikhuset for at få lov til at overvære den officielle åbning med dronning, statsminister og andre 1300 inviterede gæster. Samarbejdspartnere, sponsorer, repræsentanter fra de 19 kommuner i region Midtjylland samt politikere fra byråd og folketing.

Ingen af pressefolkene kom inden for murene, før en sort labrador ledsaget af en politibetjent havde snuset til indholdet af tasker, kamerastativer og andet udstyr.

En time senere begyndte de første af de mange gæster at ankomme til Musikhuset, og pressefotografer og journalister tog opstilling langs den afspærrede presselinje for ikke at gå glip af noget. Eller rettere »nogen«.

Den røde løber
Der var nu kun enkelte kendisser, som betrådte den røde løber, for eksempel Eva Harlou som jo scorede prinsesse Alexandras eksmand, Martin Jørgensen. De kom i øvrigt til at sidde to rækker skråt bagved dronningen. Så var der tidligere Aarhus-borgmester Thorkild Simonsen med frue. Han skulle bevæge sig forbi sit eget kontrafej i form af sit hoved udført i bronze og placeret på en sokkel. Filminstruktør Nils Malmros og frue var der også ligesom sangerinden Alberte, og hr Bruun Rasmussen og datter fra auktionshuset af samme navn. Men de »rigtig« kendte, for eksempel dronningen, ankom først, efter at pressen - pånær nogle få udvalgte - var blevet bedt om at forlade området. Derfor måtte vi nøjes med at se statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), kulturminister Mette Bock (LA), justitsminister Søren Pape (V), Alternativets Uffe Elbæk (A), socialdemokrat Mogens Jensen og naturligvis dronning Margrethe med flere, da de indtog deres pladser i salen.

Kæk dronning
Den næste time bød på underholdning og ikke mindst taler, som officielle åbninger jo gør. Det første indslag med den dansk-tyrkiske sangerinde Luna og bandet AySay, Aarhus Symfoniorkester og Aarhus Jazz Orchestra blev ledsaget af billeder fra de 19 regioner på storskærm, og her var for eksempel luftfotos af den gigantiske skulptur Elia i Herning og af Silkeborgbådene og Himmelbjerget.

Statsministeren, kulturministeren, direktøren for Aarhus 2017 Rebecca Matthews, Aarhus’ borgmester og dronning Margrethe holdt alle en tale, og sidstnævnte sagde blandt andet at temaet for kulturbyåret »Rethink« giver anledning til at reflektere over kulturens funktion og betydning i samfundet.

- Kultur er det, der binder os sammen som mennesker, som folk, som nation. Kultur er med til at give nye generationer en identitet og et fællesskab. Kultur bidrager til at skabe fundamentet for et godt liv, sagde dronningen, som fik tilhørerne til at bryde ud i vild jubel, da hun sluttede sin tale med et: »Kom så, Aarhus«.

Mur af mennesker
Tilbage på plænen foran Musikhuset er det efterhånden til at se bagenden af optoget. Nu er udfordringen at komme hen til det næste sted på ruten, hvor der foregår noget, men det viser sig hurtigt aldeles umuligt at komme igennem muren af mennesker. En hurtig og klog beslutning er at tage turen uden om de gader, optoget skal igennem og forsøge at komme først ned til havnen og Dokk1 - det nye bibliotek og kulturhus i Aarhus, for i det mindste at kunne overvære finalen på åbningsshowet fra toppen af det 10 etager høje Hotel Atlantic, som pressen har adgang til. Det går rigtig fint det første lange stykke vej, selv om der er mange, der har fået samme idé, men så snart Dokk1 nærmer sig, opstår der igen propper af mennesker, som ikke har lyst til at flytte sig - og som i mange tilfælde heller ikke kan.

Det lykkes dog til sidst, men da er hele det lange optog også nået til vejs ende og har indtaget sin placering på den anden side af havnebassinet, hvor siloerne udgør et stort lærred, som sanselige billed- og filmsekvenser projiceres op på til lyden af dramatisk musik og korsang, som handler om håb for fremtiden og for de nye generationer.

Siden følger et fyrværkeri, der fornemmes som om, det når helt op til stjernerne. Det er hårrejsende smukt. Det er vildt og voldsomt. Det er betagende, bevægende og aldeles vidunderligt. Nogen smukkere åbningsfest kunne Aarhus næppe have ønsket sig.