Både i Herning og Silkeborg skifter PostNord de gule knallerter ud med blå

HERNING PostNord i Herning har modtaget 14 nye, blå knallerter, der skal benyttes til omdeling af breve og anden post.

Der er tale om en helt almindelig udskiftning på grund af knallerternes alder, og der er tænkt på miljøet i valget af de nye knallerter.

- Vi har hele tiden kørt på totakts-knallerter, og der har vi lavet om til firetakts-knallerter, fordi vi vil være mere miljøbevidste, fortæller autokonsulent Ejner Rasmussen fra PostNord.

Han sørger for postbudenes knallerter og biler i Vestjylland, hvilket vil sige fra Lemvig til grænsen.

Kort fortalt forurener udstødningen fra en totaktsmotor mere end en firetaktsmotor, fordi der bliver blandet smøreolie sammen med brændstoffet for at smøre motoren. Derfor er der enten forbrændt eller uforbrændt smøreolie i udstødningen fra totaktsmotoren.

- Der er også mindre støj fra de nye knallerter, fortæller Ejner Rasmussen.

Samtidig skifter knallerterne farve fra gul til blå, og det skyldes helt naturligt, at PostNord ønsker at benytte den samme blå farve i hele Norden.

Sikkerhed i trafikken
Inden for nogle år vil de gule postbiler også blive skiftet ud med blå på samme måde som med knallerterne, og der er også tænkt på både miljø og arbejdsmiljø omkring bilerne.

- Vi kører efter nogle EU-normer, så vi skal køre med partikelfiltre på dieselbilerne, forklarer Ejner Rasmussen.

Postbudene benytter en del højrestyrede biler, og det er blandt andet et spørgsmål om sikkerheden for postbudene.

- Det er mere sikkert, fordi man stiger ud af bilen i den rigtige side (væk fra trafikken, red.), siger autokonsulenten fra PostNord.

Miljøbevidste postbude får nye knallerter

Palle Heering Nielsen 

Både i Herning og Silkeborg skifter PostNord de gule knallerter ud med blå

HERNING PostNord i Herning har modtaget 14 nye, blå knallerter, der skal benyttes til omdeling af breve og anden post.

Der er tale om en helt almindelig udskiftning på grund af knallerternes alder, og der er tænkt på miljøet i valget af de nye knallerter.

- Vi har hele tiden kørt på totakts-knallerter, og der har vi lavet om til firetakts-knallerter, fordi vi vil være mere miljøbevidste, fortæller autokonsulent Ejner Rasmussen fra PostNord.

Han sørger for postbudenes knallerter og biler i Vestjylland, hvilket vil sige fra Lemvig til grænsen.

Kort fortalt forurener udstødningen fra en totaktsmotor mere end en firetaktsmotor, fordi der bliver blandet smøreolie sammen med brændstoffet for at smøre motoren. Derfor er der enten forbrændt eller uforbrændt smøreolie i udstødningen fra totaktsmotoren.

- Der er også mindre støj fra de nye knallerter, fortæller Ejner Rasmussen.

Samtidig skifter knallerterne farve fra gul til blå, og det skyldes helt naturligt, at PostNord ønsker at benytte den samme blå farve i hele Norden.

Sikkerhed i trafikken
Inden for nogle år vil de gule postbiler også blive skiftet ud med blå på samme måde som med knallerterne, og der er også tænkt på både miljø og arbejdsmiljø omkring bilerne.

- Vi kører efter nogle EU-normer, så vi skal køre med partikelfiltre på dieselbilerne, forklarer Ejner Rasmussen.

Postbudene benytter en del højrestyrede biler, og det er blandt andet et spørgsmål om sikkerheden for postbudene.

- Det er mere sikkert, fordi man stiger ud af bilen i den rigtige side (væk fra trafikken, red.), siger autokonsulenten fra PostNord.